Suuri Saudi-Arabian road trip, osa 2

Abhasta ja Aseerin alueelta lähdimme muutaman päivän jälkeen kohti Jeddaa ja Punaista merta. Reittivaihtoehtoja oli kolme: nopein reitti olisi vienyt Abhasta suoraan rannikolle ja siitä rannikkoa pitkin Jeddaan, ja kaksi muuta tietä kulkivat ison osan matkasta vuoristossa ja olivat siksi hitaampia – mutta ehkä matkanäkymiltään kuitenkin vaihtelevampia. Päädyimme kahdesta vuoristoreiteistä siihen nopeampaan, sillä Jeddaankin oli taas koko päivän ajo edessä, ja halusimme pysähtyä matkalla katsomaan ainakin yhtä nähtävyyttä vähän pidemmäksi aikaa. Reitti oli varsin kaunis, ajoimme varsinkin alkuun varsin kiemuraisia vuoristoteitä, jotka aina välillä sukelsivat tunneleihin. Jonkin aikaa ajoimme pitkin solaa, jossa oli aika paljonkin pienasutusta ja maanviljelystä, mutta jossakin välissä käännyimme vuoristoisemmalle tielle jolla oli jälleen varsin hiljaista. Palvelut olivat tällä tiellä vähissä ja kävin kaikkien aikojen hirveimmässä huoltoaseman vessassa tällä vuoristotien pahasella. Täällä yleiset vessat ovat yleensäkin aika hirveitä, varsinkin huoltoasemilla, mutta tämä oli aivan omaa luokkaansa. Täällä vessat ja puhdistautumistilat ovat huoltoasemilla moskeijan yhteydessä, ja luonnollisesti naisille ja miehille on omansa. Mutta tällä pienellä vuoristoasemalla en löytänyt kuin miesten vessan, jonne livahdin mahdollisimman nopeasti, nenästä kiinni pitäen ja käsidesiä lutraten jälkikäteen (käsienpesu ei luonnollisesti ollut mahdollista). Onnekseni sinne ei eksynyt kukaan mies samaan aikaan!

No, matka jatkui, ja aloimme lähestyä nähtävyyttä jota halusimme pysähtyä katsomaan vähän tarkemmin. Kyseessä oli noin puolessävälissä matkaa oleva Al Ain -niminen vanha kylä, joka oli Wikipedian mukaan noin 600 vuotta vanha. Se oli todella vaikuttava 49 talosta koostuva kylä, joka oli rakennettu vuoristopuron äärelle. Puron vuoksi alue oli poikkeuksellisen vehreää ja siellä kasvoi muun muassa banaanipuita. Kylän puutarhassa apinat mellestivät ja linnut lauloivat, mutta muuten saimme aika yksin tutustua paikkaan. Kylään astuessamme näimme jonkin sortin infopisteen – alue on periaatteessa kunnostettu turistikohteeksi -, mutta se ei ollut auki, emmekä nähneet yhtään henkilökuntaa koko aikana kun olimme kylässä. Näimme toisen saudeista koostuvan porukan nopeasti pihalla, mutta he eivät lähteneet kapuamaan kylän huipulle, toisin kuin me. Satuimme paikalle puolen päivän aikaan ja kapuaminen oli kieltämättä aika hikistä puuhaa. Aina välillä poikkesimme vanhoihin taloihin sisälle viilentelemään. Jälleen kerran turvamääräykset eivät olleet ihan suomalaisella tasolla – taloissa ei ollut minkäänlaista opastusta tai valoa, ja niihin oli melko helppo eksyä. Puhumattakaan lepakoista ja muista ihanista olioista joita niissä asusti… ihan kylän huipulla kävimme vähän vuorotellen, sillä kapuaminen sinne oli kaksivuotiaalle pojallemme liian rankkaa. Minä kävin huipulla ensin yksin ja onnistuin pelästyttämään ison apinalauman, joka piti majaa huipulla – ja apinat pelästyttivät myös minut perinpohjaisesti.

Al Ainista jatkoimme matkaa rannikolle, missä maisema muuttui yksitoikkoiseksi autiomaaksi. Kaiken lisäksi viimeisimmät ajotunnit Jeddaan ajoimme hiekkamyrskyssä emmekä nähneet muutamaa metriä pidemmälle. Lapset nukkuivat autossa molemmat makeasti, Al Ainiin kapuaminen oli sen verran rankka kokemus. Jeddaan saavuimme sopivasti illaksi ja pääsimme jälleen sivistyksen pariin. Vuoristopäivien jälkeen oli kiva kirjautua hotelliin, jossa oli muutamakin hyvä ravintola ja jossa toimi suihkut kunnolla. Jedda oli meistä muutenkin varsin vaikuttava kaupunki, jossa meillä oli ikävä kyllä aikaa viettää vain yksi kokonainen päivä. Jos olisimme olleet siellä toisen päivän, olisimme mielellään menneet koko perhe sukeltamaan ja snorklaamaan – Punainen meri pitäisi olla varsin hyvä sukellus- ja snorklauskohde, varsinkin Saudien puolella missä turismia on huomattavan paljon vähemmän kuin esimerksi Egyptissä.

Jeddassa kävimme ensin tutustumassa aamupäivällä vanhaan kaupunkiin ja souqiin, katumarkettiin. Huomasimme kyllä varsin pian että souqiin olisi kannattanut mennä mieluummin illalla, kahdestakin syystä. Ensinnäkin suurin osa kaupoista aukesi vasta myöhään iltapäivällä, ja toisekseen oli niin hirveän kuumaa ja kosteaa liikkua valoisaan aikaan näillä vanhan kaupungin kapeilla kaduilla. Noin 45 minuutin kävelyn jälkeen meidän oli pakko luovuttaa, varsinkin kun suunnittelemamme museo (joka olisi tarjonnut viilennystä) ei ollut auki, ilmeisesti koronan vuoksi. Näimme kuitenkin jonkin verran Jeddan vanhan kaupungin arkkitehtuuria, joka on aika erilaista kuin täällä itärannikolla. Jedda on ollut aina kiireinen satamakaupunki, jossa monet eri kulttuurit ovat sekoittuneet, ja sen kyllä huomasi. Kaupunki tuntui samaan aikaan vanhalta ja modernilta.

Kävimme Jeddassa lisäksi paitsi tapaamassa yhtä kaveriperhettä myös vähän kävelemässä Punaisen meren rannalla – olihan tämä meille ennestään tuntematon vesialue koettava edes jollakin tapaa. Meren rantakin oli parhaimmillaan oikeastaan illalla auringon laskiessa, jolloin kaupungin asukkaat tulivat ulkoilemaan ja viettämään aikaa rantabulevardilla. Olimme erittäin vaikuttuneita siitä, että rantabulevardin keskellä kulki leveä, monta kilometriä pitkä pyörä- ja kävelytie. Se oli myös ihan täynnä kävelijöitä, juoksijoita ja pyöräilijöitä. Monet perheet olivat tulleet viettämään iltaa, ja ilokseni näin vaikka kuinka monen saudinaisen polkevan abayan helmat hulmuten. Rohkeimmilla oli vain farkut ja pitkä musta pusero, ja huivi tietysti. Olisi mahtavaa jos meillä olisi samanlainen kevyen liikenteen väylä täällä itärannikolla!

Pidimme kovasti Jeddasta ja siellä olisi voinut viettää enemmänkin aikaa, mutta matkan piti jatkua. Seuraavassa ja viimeisessä matkakertomuksen osassa liikumme Jeddasta Taifiin, ja sieltä kotiin itärannikolle.